Στο όνομα της «προόδου» …

Στο όνομα της «προόδου» …

Το Ύπατο Συμβούλιο Ελλήνων Εθνικών, «ο κυριότερος φορέας του Ελληνικού Κινήματος που έχει σαν σκοπό την επανασύνδεση με τις προχριστιανικές παραδόσεις και αξίες του Ελληνισμού», απηύθυνε πρόσφατα επιστολή στον Υφυπουργό Πολιτισμού (αρμόδιο για θέματα τουρισμού κατά τα άλλα), στην οποία εκφράζεται η αντίθεση των μελών στην απόφαση του Ηλεκτρικού Σιδηροδρόμου Αθηνών Πειραιώς (ΗΣΑΠ) να καταχώσει αρχαιοελληνικό βωμό που ανακαλύφτηκε πρόσφατα προκειμένου να επισπευστεί κατασκευή σιδηροδρομικής γραμμής που περνάει από εκείνο το σημείο.
Αν και δεν συμφωνώ με το κίνημα των Ελλήνων “Εθνικών” – ούτε χωρίζω τους Ελληνες σε κατηγορίες ανάλογα με την ποσόστωση «γνησιότητας» που κάποιοι θέλουν να τους αποδίδουν με κριτήρια αυθαίρετα και άκρως υποκειμενικά, συμφωνώ απολύτως ως προς την ανάγκη προστασίας και ανάδειξης του μνημείου, αντί της ισοπέδωσης χάριν της χρησιμοθηρίας, ήτοι σιδηροδρομικής γραμμής. Δεν είναι δυνατόν να καταδικάζουμε την καταστροφή της ελληνοχριστιανικής κληρονομιάς στην κατεχόμενη Κύπρο ή να ζητάμε τα μάρμαρα του Παρθενώνα από τους Βρετανούς, τη στιγμή που εμείς καταστρέφουμε αυτά που μας άφησαν οι πρόγονοί μας, αποδεικνύοντας ότι αντί για αντάξιοι συνεχιστές, είμαστε κακοί διαχειριστές. Η απάντηση ότι η Ελλάδα και συγκεκριμένα η μείζων Αθήνα είναι διάσπαρτη με αρχαιότητες, δεν αποτελεί δικαιολογία για μια ακόμη καταστροφή πολιτιστικής κληρονομιάς που για κάποιους (ρομαντικούς, αφελείς, καλοπροαίρετους φανατικούς, όπως θέλετε πέστε τους) εξακολουθεί να αποτελεί και λατρευτικό χώρο. Ηδη έχει γίνει τεράστεια ζημειά στην Αθήνα εξαιτίας της εν πολλοίς άναρχης δόμησης, της πλήρους τσιμεντοποίησης και του βιασμού κάθε έννοιας καλαισθησίας χάριν της «προόδου». Επιτέλους, την σήμερον ημέρα κάποια πράγματα είναι ηλίου φαεινότερα και τυγχάνουν ως έναν βαθμό κοινής αποδοχής. Ο σεβασμός, προστασία και ανάδειξη αρχαιολογικών και θρησκευτικών χώρων υπάγεται σ’αυτή την κατηγορία. Ας ελπίσουμε ότι τούτη τη φορά θα πρυτανεύσει η σύνεση, όπως λέμε, και δεν καταστραφεί ο βωμός. Με καλή θέληση και προσπάθεια σίγουρα μπορεί να βρεθεί μια λύση που να καλύπτει και τον ΗΣΑΠ, αφού οι σιδηροδρομικές γραμμές έχουν την αξία τους όσον αφορά στη διευκόλυνση της μετακινήσεως των πολιτών και όντας το τρένο μέσο μαζικής μεταφοράς εντείνει την κοινωνικότητα των ανθρώπων, κάτι που δεν ισχύει στις κοινωνίες όπου κυριαρχεί η αυτοκίνηση. Λόγω δε και κάποιων πολύ παλιών τρένων που χρησιμοποιούνταν (δεν ξέρω αν χρησιμοποιούνται ακόμα), τα οποία εκ των πραγμάτων έχουν …αρχαιολογικό ενδιαφέρον, η προστασία του βωμού ως αρχαιολογικού ευρήματος θα μπορούσε να πει κανείς ότι εμπίπτει στις αρμοδιότητές του ΗΣΑΠ!

Σε διάφορες φάσεις του ελληνικού πολιτισμού, μνημεία του παρελθόντος καταστράφηκαν προκειμένου να χρησιμοποιηθούν τα υλικά για άλλες κατασκευές. Οι «Εθνικοί» τάχιστα «θα δείξουν» προς τους αρχαιοελληνικούς ναούς που προσέφεραν έτοιμο υλικό για την κατασκευή εκκλησιών αλλά και επαύλεων την εποχή της Ανατολικής Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας η Βυζαντίου όπως μας έμαθαν να το λέμε οι Γερμανοί ιστορικοί για να καλύψουν το δικό τους κόμπλεξ επειδή θεωρούσαν ότι αυτοί μέσω Καρλομάγνου συνέχισαν τη ρωμαϊκή παράδοση. Υπήρχαν όμως και πιο πρόσφατες περιπτώσεις σκόπιμης καταστροφής πολιτιστικών και λατρευτικών χώρων στο όνομα της ανέγερσης και της «προόδου». Επί Βαβαροκρατίας, την εποχή του Οθωνα, εκατοντάδες μοναστήρια και εκκλησίες, πραγματικά κομψοτεχνήματα λαϊκής τέχνης, καταστράφηκαν για να προσφέρουν υλικό σε άλλα, νεοκλασσικά οικοδομήματα! Παρόμοια ήταν και η τύχη πολλών μουσουλμανικών μνημείων. Τέτοια περίπτωση είναι το τζαμί στο Μοναστηράκι, το οποίο στεγάζει αυτοσχέδια ποτοποιία. Εν συνεχεία έχουμε την καταπάτηση εβραϊκών περιουσιών μετά το Ολοκαύτωμα με χαρακτηριστικό παράδειγμα την περίπτωση του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, μέρος του οποίου έχει κτισθεί επί του παλιού Εβραίκού νεκροταφείου, στις δε μαρμαρόστρωτες αυλές και διαδρόμους του μπορεί ακόμη να δει κανείς τα εβραϊκά γράμματα από τις ταφόπλακες που χρησιμοποιήθηκαν για τον σκοπό αυτό.

Είτε μας αρέσει είτε όχι, δεν έχουμε «πέρφεκτ ρέκορντ» όσον αφορά στον σεβασμό λατρευτικών χώρων ή άλλων στοιχείων πολιτιστικής κληρονομιάς. Ας φωνάζουμε όσο θέλουμε κάθε φορά που κάποιοι άλλοι καταπατάνε «δικά μας» μνημεία. Το γεγονός ότι είμαστε πιο κόσμιοι δεν σημαίνει ότι το κούτελό μας είναι καθαρό. Ας ελπίσουμε ότι η εκδήλωση ευαισθητοποίησης για τον αρχαιοελληνικό βωμό θα έχει αίσιο τέλος, αλλά δεν θα εξαντληθεί σ’αυτόν. Πέρυσι αρκετά εβραϊκά μνημεία βεβηλώθηκαν ή καταστράφηκαν. Από την μήνιν του βανδάλων δεν γλύτωσαν και χριστιανικοί χώροι σε κάποιες περιπτώσεις. Το πρόβλημα είναι γενικό και όπως λέμε και για τον ομοφυλόφιλο άντρα (χρησιμοποιώντας την τουρκική ορολογία), δεν μπορεί κανείς να είναι λίγο βέβηλος…

Δημήτρης Ρομποτής D.R.
dr@radioneo.us

ΥΓ: Να ακούτε και την καθημερινή μου Εκπομπή Καυσαερίων στο Ράδιο ΝΕΟ (11:00 π.μ. μέχρι τις 12:00 το μεσημέρι ώρα Νέας Υόρκης. Επαναλαμβάνεται αυθημερόν, 11:00 με 12:00 το βράδυ). Το πρόγραμμα μεταδίδεται στην υποσυχνότητα 95,5 (Νέα Υόρκη, Νέα Ιερσέη, Κονέκτικατ) και στο Διαδίκτυο η διεύθυνση είναι www.radioneo.us

NO COMMENTS

Leave a Reply