NΥΤ: Η Ελλάδα χτυπάει το «τρίγωνο της διαπλοκής» στην TV

NΥΤ: Η Ελλάδα χτυπάει το «τρίγωνο της διαπλοκής» στην TV

205556-181100-172616-media

Στο θέμα της δημοπρασίας των τηλεοπτικών αδειών αναφέρονται με εκτενές άρθρο τους οι New York Times. Το άρθρο φέρει τον τίτλο: «Η Ελλάδα χτυπάει το τρίγωνο της διαπλοκής στην TV». Σε αυτό τονίζεται μεταξύ άλλων πως από όταν δόθηκε στην Ελλάδα η δυνατότητα λειτουργίας ιδιωτικών ΜΜΕ στην δεκαετία του 80 , η αγορά έχει μια σχεδόν αρρύθμιστη κατάσταση. Οι άδειες δίνονταν σε Ad Hoc βάση. Tα MME πολλαπλασιάστηκαν. Το χάος μετατράπηκε σε εκατοντάδες εκατομμύρια δολάρια χρέους και χρειάστηκε η αδικαιολόγητη επιρροή των τραπεζών, βαρόνων των μέσων ενημέρωσης και διαδοχικών κυβερνήσεων. Τώρα, η κυβέρνηση υπό την ηγεσία του αριστερού κόμματος ΣΥΡΙΖΑ και τον πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα δηλώνει ότι θέλει να πατάξει αυτό που χαρακτηρίζει ως “τρίγωνο της διαφθοράς”, με δημοπράτηση ενός περιορισμένου αριθμού αδειών, την Τρίτη.  Αλλά αν αυτή η προσπάθεια στην πραγματικότητα αποσκοπεί στο να φέρει τάξη στην αγορά ή είναι μία ακόμη προσπάθεια από μια ελληνική κυβέρνηση να διαμορφώσει τα μέσα μαζικής ενημέρωσης προς όφελός της, έχει πυροδοτήσει μια καυτή συζήτηση και μια έντονη διαπάλη για την εξουσία. Οι αντίπαλοι του ΣΥΡΙΖΑ τον κατηγορούν για αρπαγή εξουσίας με διαφορετικό πρόσχημα.

Η συντηρητική ΝΔ τονίζει ότι η κυβέρνηση επιδιώκει «απόλυτο έλεγχο» των μέσων μαζικής ενημέρωσης. Το άλλοτε πανίσχυρο Σοσιαλιστικό κόμμα, το ΠΑΣΟΚ, χρεώνει στον ΣΥΡΙΖΑ προσβολή της δημοκρατίας και της ελευθερίας του λόγου. Εν τω μεταξύ η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, αν και δεν αντιτίθεται στην δημοπρασία per se, έχει αφήσει να εννοηθεί ότι η ανεξαρτησία των μέσων ενημέρωσης θα μπορούσε να είναι σε κίνδυνο. Η δημοπρασία θα περιορίσει τον αριθμό των αδειών σε εθνικό επίπεδο τηλεόρασης σε τέσσερις, δηλαδή το ήμισυ των σταθμών στην Ελλάδα θα αναγκαστεί να κλείσει. Η κυβέρνηση αντιτείνει πως 8 σταθμοί είναι πάρα πολλοί για μια μικρή χώρα όπως η Ελλάδα επικαλούμενη την συρρίκνωση της διαφημιστικής αγοράς, τα ετήσια έσοδα της οποίας έχουν μειωθεί κατά τα δύο τρίτα από τότε που ξέσπασε η κρίση το 2009, σε κάτω από € 200 εκατομμύρια. Οι τηλεοπτικοί σταθμοί που θα πρέπει για πρώτη φορά να πληρώσουν για τις άδειές τους, με την δημοπρασία να ξεκινά με πρώτη προσφορά από € 3.000.000, άσκησαν έφεση σε ανώτερο δικαστήριο, υποστηρίζοντας ότι η κυβέρνηση παραβιάζει το Σύνταγμα με την επίβλεψη της δημοπρασίας αντί του κρατικού ρυθμιστή ΜΜΕ (ΕΡΣ).

Ο επικεφαλής της δημοπρασίας υπουργός Νίκος Παππάς, στενός συνεργάτης του Τσίπρα δήλωσε πως η κυβέρνηση προσπαθεί να ρυθμίσει ένα άναρχο τοπίο. Σε μια γραπτή δήλωση, ο κ. Παππάς τόνισε πως η Ελληνική κυβέρνηση συμφώνησε με τους Ευρωπαίους εταίρους της να κάνει την δημοπρασία και πως «Όπως όλοι οι Έλληνες οι ιδιοκτήτες ΜΜΕ θα πρέπει επιτέλους να πληρώσουν αυτό που τους αντιστοιχεί». «Για 27 χρόνια οι τηλεοπτικοί σταθμοί λειτουργούσαν χωρίς άδειες» τονίζει ο υπουργός. «Το αποτέλεσμα ήταν η δημιουργία ενός κλειστού ολιγοπωλίου με κατεστημένα συμφέροντα σε μια αγορά που θα έπρεπε να έχει ανοίξει από την αρχή. Φόροι δεν πληρώνονταν, ο δανεισμός ήταν υπερβολικός (σχεδόν 1,5 δις χρεών) και υπήρχε αδιαφάνεια» καταλήγει ο Νίκος Παππάς. Δεν είναι όμως η πρώτη φορά που ελληνικές κυβερνήσεις κατηγορήθηκαν για προσπάθεια ελέγχου των media λένε οι ΝΥΤ. Η ελληνική πολιτική τάξη πάντα χρησιμοποιούσε τον δημόσιο τομέα για τους δικούς της σκοπούς και πάντα υπήρχε μια διαπλοκή με τον ιδιωτικό τομέα, όπως γίνεται σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες, τονίζει ο καθηγητής επικοινωνίας και ΜΜΕ Στέλιος Παπαθανασόπουλος, του Πανεπιστημίου Αθηνών

«Όλη αυτή η αναταραχή είναι γιατί η κυβέρνηση θέλει να κερδίσει το τακτικό πλεονέκτημα», δηλώνει ο καθηγητής, «Θέλει να συντρίψει την διαφθορά αλλά μπορεί να καταλήξει στο να δημιουργήσει μια νέα διαφορά». Ο καθηγητής δηλώνει έκπληκτος από το γεγονός πως ο διάλογος για την δημοπρασία των τηλεοπτικών αδειών πολιτικοποιήθηκε εντελώς χωρίς καμιά συζήτηση για το περιεχόμενο και το μέλλον των. Τα ελληνικά ΜΜΕ βρίσκονται στην χειρότερη κατάσταση στην ιστορία τους με τα διαφημιστικά έσοδα να βυθίζονται και τους καταναλωτές να στρέφονται στο ίντερνετ, δηλώνει ο καθηγητής, «παρόλα ταύτα όλοι μιλάμε για το ποιοι θα πάρουν τις άδειες» δηλώνει. Για το τι θα συμβεί στην ελληνική τηλεόραση μετά την δημοπρασία καταλήγει λέγοντας «δεν έχω ιδέα». Όσο αμφιλεγόμενη, είναι η δημοπρασία για τις άδειες, συνεχίζει το άρθρο των NYT, άλλο τόσο είναι και το σχέδιο της κυβέρνησης να δημιουργήσει μια κρατική υπηρεσία για την πώληση τηλεοπτικής διαφήμισης, η οποία ενδέχεται να αυξήσει σε 30 τοις εκατό, από 10, την προμήθεια που θα δίνεται στο κράτος από όλες τις συμφωνίες μεταξύ τηλεοπτικών σταθμών και των διαφημιζομένων.

Η κυβέρνηση ισχυρίζεται πως στόχος της υπηρεσίας αυτής θα είναι η διαφάνεια στην διαφημιστική βιομηχανία και η καταπολέμηση της φοροαποφυγής. Οι καναλάρχες αντιτείνουν πως ο νόμος αυτός θα στραγγαλίσει μια ήδη ασφυκτιούσα βιομηχανία, καθώς επίσης και ότι θα παραβιαστεί η εμπιστευτικότητα με τα πρακτορεία διαφήμισης και η ευρωπαϊκή νομοθεσία. Η Κομισιόν έχει εκφράσει ανησυχίες για την ανεξαρτησία της ελληνικής ρυθμιστικής αρχής που θα έπρεπε θεωρητικά να πραγματοποιήσει την δημοπρασία και για την έκταση του κρατικού ελέγχου επί των ιδιοκτητών μέσων μαζικής ενημέρωσης. Οι καναλάρχες δηλώνουν ότι στοχοποιούνται αδίκως και αρνούνται ότι ασκούν οποιαδήποτε ανάρμοστη επιρροή ή αναζητούν πολιτικές χάρες. Το άρθρο των ΝΥΤ καταλήγει παραθέτοντας τα σχόλια καναλαρχών και εκπροσώπων τους στην επιτροπή της Βουλής που διερεύνησε τα δάνεια που δόθηκαν σε ΜΜΕ και πολιτικά κόμματα από ελληνικές τράπεζες.

NO COMMENTS

Leave a Reply